Projektas
„TealHelix“ – tai ES finansuojamas projektas, siekiantis sukurti personalizuotą, įtraukiantį ir tikslinį tvaraus maisto ženklinimo modelį. Projektas apjungia 17 partnerių iš 11 Europos šalių: akademines ir mokslinių tyrimų institucijas, NVO, rinkos tyrimų bendroves bei rinkodaros agentūras. Projektą koordinuoja KU Leuven – vienas pirmaujančių Belgijos mokslo universitetų. Turėdamas 6,5 mln. € biudžetą, „TealHelix“ reaguoja į esamą situaciją, kai paskatų tvariai vartoti maistą trūksta: suprasdamas vartotojų motyvacinės elgsenos ypatumus, jis suteiks žmonėms galią priimti informacija grįstus, su tvarumu suderintus sprendimus.
Požiūris
Projektas kuria naujus ženklinimo metodus ir skaitmenines socialines inovacijas, kurios padės nukreipti ir gerinti vartotojų sprendimų priėmimą. Derinant gyvavimo ciklo, socialinės ir ekonominės aplinkos analizės, matavimo bei vartotojų elgsenos teorijų įžvalgas, kuriamas naujas matas, leidžiantis įvertinti, kaip individualūs ir planetos poreikiai skirtingose tvarumo dimensijose gali būti suderinti siekiant tvarumo tikslų.
Sujungdamas tarpdisciplinines žinias, originalius empirinius duomenis ir skaitmeninius sprendimus, „TealHelix“ kuria elgsenos intervencijas, kurios bus kuriamos ir bandomos realiomis sąlygomis bei skirtingose mažmeninės prekybos aplinkose 6 ES šalyse, įskaitant Baltijos valstybes, Vokietiją, Lenkiją ir Graikiją. Be to, projektas remsis esamų ir ankstesnių mokslinių tyrimų bei inovacijų iniciatyvų patirtimi ir pagrindinėmis partnerystėmis, pavyzdžiui, su Jungtiniu tyrimų centru (JRC).
Pasak projekto koordinatorės prof. dr. Justinos Baršytės, vartotojus supa šimtai tūkstančių etikečių, tad dar vienos – net ypač stiprios ir įtakingos – etiketės sukūrimas nepakeis elgsenos esmės. „Visų ankstesnių iniciatyvų ir požiūrių į tvarumo ženklinimą centre buvo numanomas vartotojų gebėjimas ir motyvacija atpažinti bei pirkti „teisingus“ (tvarius) produktus. Tai paliko vartotojus menkai suvokiančius jų pačių kaupiamą poveikį planetai. „TealHelix“ novatoriškumas – perkelti fokusą: užuot vien ženklinę produktus, mes kuriame įrankius, leisiančius „ženklinti“ pačius vartotojus“, – sako Justina Baršytė.
„TealHelix“ teiks sistemiškus, į žmogų orientuotus sprendimus, grįstus mokslo, rinkodaros ir socialinių tinklų įžvalgomis. Vartotojai bus segmentuojami pagal išorinius veiksnius ir jų informacijos apie maisto tvarumą poreikius. Šios išvados padės sukurti „Tvaraus maisto kompasą“ – psichometrinį įrankį, suderinantį vartotojų preferencijas su pagrindinėmis tvarumo dimensijomis. Susiedamas žmogaus ir planetos poreikius, jis padės įvertinti ir paprastai „tvariais“ laikomų maisto produktų (pvz., vietinių ar ekologiškų) tvarumą.
Tuo pačiu metu „Go Green Hubs“ įtrauks gyventojus ir kitas suinteresuotąsias grupes nagrinėti jiems aktualią informaciją apie tvarų maistą. Siekiant dar labiau įgalinti vartotojų pasirinkimą, dirbtiniu intelektu paremta žaidybinimo sistema siūlys interaktyvias, individualiems tvarumo interesams pritaikytas gaires, o papildoma programėlė padės tikrinti produktų teiginius ir didinti pasitikėjimą ženklinimo sistemomis. Projektas taip pat tirs aiškius, sąmoningus ir numanomus, nesąmoningus procesus, susijusius su tvarumo dimensijomis, ir kurs įvairias elgsenos intervencijas, nukreipiančias vartotojų pasirinkimus.
Be techninių ir elgsenos inovacijų, „TealHelix“ stiprins socialinį poveikį pritaikydamas tvarumo ženklinimą individualioms motyvacijoms ir poreikiams, ypač tarp pažeidžiamų vartotojų grupių. Pasitelkus motyvacinį suderinimą ir įtraukiantį dizainą, bus mažinamas pasipriešinimas tvarumo žinutėms, skatinamas lygiavertis įsitraukimas ir užtikrinama, kad niekas neliktų nuošalyje. Be to, pramonės ir politikos dalyviams bus pateiktos maisto tvarumo komunikacijos vientisumo gairės. Šios pastangos padės plačiau diegti ir pakartoti projekto rezultatus.
Bendradarbiavimas kuriant inovacijas
Šiuo metu projektas yra užmezgęs sinergijas su CUES, FEAST ir 3-CO – ES finansuojamais projektais, kuriuos vienija tikslas spręsti tvaraus vartojimo ir vartotojų pasirinkimų klausimus. „TealHelix“ taip pat prisijungė prie ES „Sekamumo ir pasitikėjimo klasterio“ (EU Cluster for Traceability and Trust). Šios partnerystės yra būtinos siekiant realaus poveikio ir spartinant perėjimą prie tvarių maisto sistemų.
Kiti žingsniai
Po įžanginio susitikimo Ljevene 2024 m. rugsėjo 24–25 d., „TealHelix“ konsorciumas 2025 m. kovo 17–18 d. surengė pirmąjį visuotinio susirinkimo posėdį Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam) Nyderlanduose. Visi partneriai pateikė atnaujinimus už šešis mėnesius, o konsorciumas susitarė dėl bendrų krypčių tyrimuose, elgsenos intervencijose, IRT ir pilotinėse veiklose. Kitas visuotinis susirinkimas, žymėsiantis pirmuosius projekto metus, vyks GS1 Germany būstinėje Kelne 2025 m. rugsėjo 29–30 d.
Kontaktai žiniasklaidai
„White Research“ – komunikacijos ir sklaidos vadovai
Maria Kontogianni:
Sofia Michopoulou: